DesignMagazyn

Webdesign

Po co stworzyliśmy Flat design?

Opublikowane dnia .

Po co stworzyliśmy Flat design?

Wstęp

Webdesign

Po co stworzyliśmy Flat design?

Opublikowane dnia .

Flat design to trend, który bardzo solidnie przeszedł przez ubiegły rok – w to raczej nikt nie wątpi. Jak będzie w tym roku? Nadal będzie odciskał swoje piętno na każdym nowym projekcie strony internetowej lub aplikacji na smartfony?

Niestety Nostradamus nie zostawił mi żadnych wskazówek związanych z jasnowidzeniem, dlatego mogę tylko spekulować – nie zostawiając wam gotowego proroctwa na które zostaniecie skazani. Mimo to, chyba każdy z czytających ten tekst wie, jak wiele namieszał Flat Design w 2013 roku. Powstała przeogromna masa projektów, które od pierwszego do ostatniego piksela są definicją ów nurtu. Jedne lepiej wywiązały się z możliwości, które dostały od tej idei, inne trochę gorzej, natomiast nadal mówimy o potężnym wspólnym mianowniku całego ubiegłego roku – wszystko było płaskie. Prawie wszystko.

W ramach przypomnienia

1

Flat Design – jak sama nazwa wskazuje, nakazuje projektować w taki sposób, by wszystkie elementy były możliwie płaskie i lekkie. No, może to drugie jest moją interpretacją. Dużo „spokoju” w projektach dają odpowiednio dobrane kolory (stworzenie stron takich jak Flat UI Colors pokazuje jak wielką wagę przywiązaliśmy do Flat dsgn), natomiast lekkość zawdzięczamy dużej ilości bieli oraz bardzo widoczne akcentowanie partii tekstu i w pewnym sensie ograniczanie go. Wszystko to jest wielkim plusem, szczególnie dla mnie – jestem zwolennikiem rozwiązań, które są stosunkowo proste w założeniach – a do prostoty dąży projektowanie w opcji „Flat”.

Skąd wziął się Flat Design?

RWD

Sama idea będąc bezpodstawnym kaprysem designerów prawdopodobnie zgasłaby bardzo prędko – jeszcze niczym weszłaby na salony wielkich systemów. Myślę, że głównym powodem powstania i tego, że Flat design poszedł akurat w taką stronę są nowe nawyki użytkowników, a przede wszystkim możliwości w konsumpcji treści internetowych.  Mówię oczywiście o wzroście znaczenia urządzeń mobilnych w celu przeglądania stron internetowych/aplikacji. Jakiś czas temu pisaliśmy o Responsive Web Design.

Flat Design wykrystalizował się z braku odpowiedniego narzędzia które:

1. Pomoże stworzyć stronę, która ładuje się możliwie szybko.

Prosty przykład – jako, że Flat Design jest daleki od skeumorfizmu, właściwie jest jego zupełnym przeciwieństwem, to ogranicza on ilość potrzebnych do załadowania obrazków. Wcześniej nie było innej opcji niż załadowanie efektów szkła z obrazka na każdym osobnym buttonie. Obecnie wszystko ogranicza się do CSSów, których wyświetlenie jest tylko interpretacją kodu – zatem „lżej” dla transferu urządzeń mobilnych być nie może.

2. Pomoże ograniczyć ilość elementów na wersji mobilnej.

Wersje mobilne niosą za sobą ograniczenia natury technicznej – wielkości ekranu. Flat Design dzięki swojemu bardzo przejrzystemu wyrazowi pozwala na przeprowadzenie użytkownika przez stronę internetową trzymając go ciągle za rękę i nie pozostawiając nawet przez chwilę w niepewności przez brzydkie, jak się okazuje zbędne już teraz elementy stron internetowych.

W związku z powstaniem Flat Designu i powstania szeregu ikon, kolorów a nawet wytypowania najlepszych fontów, które współgrają z koncepcją płaskiego designu, możemy mówić także o pewnych zachowaniach, które adoptujemy w projektach właśnie inspirowanych „flatem”. Takim zachowaniem są bardzo często pojawiające się 3 paski w menu strony internetowej. Sugerują one, że obok jest ukryty element (sidebar, nawigacja), który został schowany by nie zakłócać nam odbioru treści (możecie to obserwować u nas, w górnej części ekranu). Wyłania nam się kolejna bardzo korzystna i z pewnością ceniona przez grafików cecha – skupienie. Skupienie uwagi tylko i wyłącznie na treści.

Dlaczego tworzymy zupełnie nową nomenklaturę zamiast pozostać przy poczciwym „minimaliźmie”?

Flat Design to idea, wokół której zbudowano cały szereg zasad i niezbędnych elementów, by można było mówić, że jakiś projekt jest w nią wpisany. Na szczegółowe zagadnienia z pewnością poświęcimy jeszcze nie jeden artykuł na Design Magazyn.

Przyszłość i podsumowanie

Zdecydowanie warto docenić wartość Flat Designu. Nie tylko dlatego, że miał on niesamowity impakt w ubiegłbym roku. Musimy bowiem być świadomi, że Flat Design będąc już dzisiaj zagadnieniem, o którym można tworzyć niezliczone ilości różnych materiałów, jest na razie tylko podwaliną pod stworzenie kolejnych sposobów na projektowanie. Może kiedyś wyewoluuje na tyle, że zaczniemy stosować inne nazewnictwo – tego nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Wiemy tylko, że ten artykuł w za rok będzie wyglądał zupełnie inaczej, a mówiąc o nowym trendzie nie sposób będzie zapomnieć o Flat Designie.

zdjęcie: link

profile

Sebastian Cencyk

https://dribbble.com/scencyk

Grafik oraz pomysłodawca DesignMagazyn. Członek zespołu Adobe Community Professional. Pasjonat wszystkiego co ładne. Szczecinianin.

  • Ciekawy artykuł. Zamieściliśmy go w naszym Blogrollu (http://webroad.pl/blogroll/758-po-co-stworzylismy-flat-design).

    Pozdrawiam!

  • Tomek

    Hej, 3 paski (czyli inaczej hamburger) nie oznaczają żadnego sidebara, tylko nawigację. Pomyliły Ci się pojęcia.

    • Hej, raz oznaczają sidebar, innym rzeczywiście oznacza całą nawigację. Chodzi o ukryty element. Pozdrawiam!

  • osobiście uważam że flat jest już powoli nudny, a strony są w dużej mierze na jedno kopyto. Ale styl jak styl – ciekawy jaki będzie kolejny…

  • Michał Smolec

    A ja akurat sądze że patrzenie na trend flat designu tylko i wyłącznie z punktu widzenia projektanta to najgorszy możliwy błąd, jeżeli chce sie do niego podejść obiektywnie. O względach estetycznych dyskutował nie będę bo i po co, zwróciłbym natomiast uwage na to że płaski design eksponuje przede wszystkim treść, której przekazanie jest podstawowym zadaniem witryny, jeżeli o mnie chodzi to sądze że kolejnym trendem będą style które ewoluują właśnie z flat dsgn.

  • Pingback: Flat design | przewodnik ux()

Zobacz komentarze (7) ...