DesignMagazyn

Design

Wydajniejsza praca w Photoshopie

Opublikowane dnia .

Wydajniejsza praca w Photoshopie

Wstęp

Design

Wydajniejsza praca w Photoshopie

Opublikowane dnia .

Ten artykuł to forma zatrzymania się na chwilę, by poprawić nawyki i standard swojej pracy, zatem jest artykułem czysto technicznym. Zawieszający się Photoshop to jedno z najgorszych problemów, które może napotkać grafik przy pracy. Choć tutaj można rozpocząć dyskusję pt. „OSX vs Windows – walka o stabilność”, ze względu na odwieczną walkę tych dwóch systemów, to jednak zalecałbym zatrzymanie się i zastanowienie jak możesz poprawić wydajność swojej pracy wykorzystując poniższe wskazówki.

Ilość RAMu przydzielona dla Photoshopa

ps_ram_screen

W preferencjach znajdziemy możliwość wybrania do ilu procent z naszej całkowitej pamięci RAM Photoshop ma mieć dostęp. Teoria jest całkiem prosta – im więcej tym lepiej, ale zwykło się mówić, że granica 70%-80% jest już tą górną. Głównie z uwagi na pozostałe procesy działające w systemie, które także korzystają z pamieci tymczasowej. Trzeba jednak pamiętać, że jeśli dysponujemy większą ilością pamięci RAM (np. 24 GB), to 75% oznacza, że na resztę systemu zostawiamy aż 6GB pozostałej pamięci, zatem można by się pokusić o pozwolenie Photoshopowi o skorzystanie nawet z 85% naszej pamięci. Należy w tym wypadku mieć na uwadze jedną kwestię – czy pracujemy tylko z PS w jednym czasie, czy może w tle mamy zazwyczaj uruchomionego Illustratora, bądź jakikolwiek inny program wymagający więcej RAMu niż player muzyczny. Jest to kwestia do wypracowania metodą prób i błędów.

Dysk HDD vs SSD

ssd

Od czasu pojawienia się dysków SSD mamy możliwość znacznie przyspieszyć swoją prace, a już na pewno uczynić ją dużo przyjemniejszą. Dla tych, którzy nie orientują się jeszcze wśród pamięci flashowej polecam zapoznać się z filmikiem poniżej. Może w dość prozaiczny, ale bardzo obrazowy sposób widać na czym polega przewaga SSD.

W związku z tym, co widziałeś w filmiku powyżej, polecam kupno takiego dysku. Ceny wciąż są dość zaporowe (biorąc pod uwagę pojemność), bo taki dysk o dobrych parametrach za 128gb kosztuje ok. 500zł. Mówiąc dobre parametry mam na myśli ponad 500mb/s odczytu i zapisu. Najczęstszą praktyką przy składaniu nowych komputerów jest poświęcenie SSD na system + software do pracy, a osobny dysk talerzowy na archiwum (w tym segmencie dysk 1TB to ok. 250zł). Pozwala to nieporównywalnie przyspieszyć pracę, osobiście nie wyobrażam sobie rezygnacji z mojego obecnego zestawu, w którym to dysk flashowy gra główną rolę.

Gdy brakuje RAMu

Gdy podczas pracy zabraknie pamięci RAM, PS zostanie zmuszony do skorzystania z dysku twardego. Plik zapisywany na dysku może ważyć nawet kilka GB i jest często nadpisywany – z tego względu nie powinien być tworzony na tym samym dysku na którym jest system, bo może to wywołać problemy ze stabilnością działania – a przede wszystkim z wydajnością pracy.

Jeśli nie dysponujesz dyskiem SSD, który byłby najlepszy także w celu zapisania plików tymczasowych, a masz w zanadrzu kilka zwykłych HDD, możesz je połączyć ze sobą w RAID. Pozwala to na pracę przynajmniej dwóch dysków jednocześnie. Oczywiście najlepiej, jeśli są to identyczne dyski.

Jeszcze coś co warto dodać à propos dysku SSD. Prawdopodobnie dużo lepszym rozwiązaniem jest korzystanie z dysku SSD jako Scratch Disk nawet jeśli jest na nim zainstalowany system, niż używanie w tym celu osobnego HDD. Niestety zazwyczaj nie obejdziemy się bez tego drugiego ze względu na pojemność.

Aby ustawić Scratch Disk przejdź do zakładki Edit > Preferences następnie kliknij na zakładkę Performance, by poniżej wybrać Scratch Disks.

Optymalizacja pliku .PSD

Należy pamiętać, że wydajność to nie tylko hardware, ale i kwestie softwarowe. Taką kwestią bez wątpienia jest optymalizacja pliku na którym pracujemy. Brzmi to dość dziwnie, ale to jedna z ważniejszych rzeczy, które dadzą Ci pewność, że pracujesz najefektywniej jak  to tylko możliwe w tym momencie.

1) Uporządkowanie warstw

Ilość warstw w naszym projekcie znacznie wpływa na to jak szybko działa Photoshop. Jest to wystarczający powód, by zastanowić się jak zarządzać nimi w sensowny sposób. Pierwszą rzeczą o jakiej należy pamiętać to jest ich ilość – a właściwie, które warstwy są nam potrzebne do wyświetlania efektów naszej pracy. Warto usunąć warstwy, które są wyłączone lub są puste – ułatwi to nie tylko odnalezienie się w pozostałych ale i ułatwi PSowi interpretację pliku i nie zajmie pamięci RAM.

2) Jeśli to możliwe – pracuj na wektorach

copy_paste

Praca na wektorach zawsze jest dużo „lżejsza” niż wyświetlanie rastrów – z czysto technicznych powodów i podstawowej kwestii sposobu w jaki są generowane rastry i wektory. Ostatnia wersja Photoshopa znacznie ułatwia i usprawnia pracę z wektorami. Możesz tworzyć własne kształty i wykorzystywać gotowe z biblioteki programu. W przypadku pracy nad stroną internetową warto wszelkie loga firm czy ikony skopiować bezpośrednio z Illustratora. Podczas wklejania naszego obiektu w Photoshopie ukaże się komunikat z pytaniem o sposób w jaki ma być potraktowany wklejony obiekt:

– Obiekt inteligentny (smart object)

– Piksele

– Path

– Kształt (shape layer)

Najlepszym rozwiązaniem jest wybranie tej ostatniej opcji, ponieważ pozwala nam na bardzo szybką zmianę koloru wklejonego wektora (wystarczy jak w przypadku zwykłego prostokąta narysowanego w PS kliknąć dwukrotnie na miniaturę warstwy) i jest traktowana tak samo jak zwykły kształt z Photoshopa – czyli jest „lekkostrawna”. Warto jednak pamiętać, że obiekt który wstawimy wybierając „shape layer” podczas wklejania, zostanie spłaszczony do jednego koloru, zatem jeśli Twój obiekt nie jest monochromatyczny – musisz zdecydować się na „Smart Object”, który oczywiście jest także bardzo dobrym rozwiązaniem. Działa na zasadzie linku do pliku Illustratora, który może być wywołany za pomocą dwukrotnego kliknięcia na miniaturę warstwy.

3) Zaprzyjaźnij się z Blending Options

Jest to także istotny przystanek na drodze do uczynienia naszej pracy wydajną. Wszystko rozbija się o to, by jak najczęściej używać opcji Blending Options dostępnej po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na warstwę. Znajdziemy tam w zasadzie większość możliwości pozwalających nam na dostosowanie wyglądu warstwy w taki sposób, jaki sobie wymyśliliśmy. Można śmiało stwierdzić, że każdy efekt uzyskiwany w Blending Options jest możliwy do zrobienia „manualnie” czyli poprzez stworzenie kilku warstw, odpowiedniemu nałożeniu jedną na drugą, dostosowaniach mieszania itp. Powstaje tutaj niestety coś, czego chcemy unikać – czyli nadmierna ilość warstw. Starajmy się je redukować używając Blending Options, to nie tylko pozwoli odetchnąć Photoshopowi, ale sprawi także, że w Twoim pliku .psd będzie porządek i przyspieszysz swoją pracę bez zbędnego przedzierania się przez setki warstw.

layer_comp

Zakładka Efficiency – sprawdź wydajność Photoshopa

W dolnej części ekranu możesz wyświetlać różne bieżące informacje dotyczące dokumentu na którym pracujesz. Możesz się dowiedzieć jaka jest jego obecna objętość, profil kolorów, rozmiary, wielkość pliku na Scratch Disk o którym wspominałem wyżej i wiele innych. Znajdziesz tam także zakładkę Efficiency, która w wartościach procentowych określa wydajność Photoshopa. By ją włączyć kliknij na białą strzałkę skierowaną w prawo i wybierz opcję Efficiency by monitorować Photoshopa.

Dajcie znać w komentarzach co robicie by poprawić wydajność pracy i czy można coś jeszcze dopisać do tej listy.

zdjęcia: ssd

profile

Sebastian Cencyk

https://dribbble.com/scencyk

Grafik oraz pomysłodawca DesignMagazyn. Członek zespołu Adobe Community Professional. Pasjonat wszystkiego co ładne. Szczecinianin.

  • tadekk

    Moim zdaniem Photoshop jest stabilnie pracującym programem i z nim najmniejsze kłopoty. Jednak zawarte tu informacje, są ciekawe i do praktycznego zastosowania. A o dyskach SSD, to dla mnie całkiem nowy pomysł i do poważnego zastanowienia.

    • Dziękuję za opinię i komentarz! Co do SSD, to naprawdę warto się zastanowić – znacznie zwiększa to komfort i wydajność pracy.

  • 1. Zmienić komputer na nowy :)
    2. Pociąć projekt graficzny na części (kilka plików .psd)
    3. ‚rasterize layer’ załączonych dużych plików graficznych/zdjęć

    Przy moim starszym komputerze (HP 2GB RAM) zdarzyło mi się otrzymać projekt graficzny strony internetowej ważący ok 120MB (mimo uporządkowanych warstw i usunięcia dużych zdjęć) – przy włączaniu projektu mogłem iść zrobić sobie kawę – a po kliknięciu i próbie przemieszczenia warstwy mogłem napić się kilka łyków za nim mój laptop wracał do życia i mogłem przemieścić kolejną warstwę i zrobić kolejnych kilka łyków :) Po pocięciu projektu graficznego strony www na 5 części dało się pracować. :)

    Mój aktualny laptop ma 16GB RAM, przy odpaleniu wyżej wymienionego projektu pliku .psd, czułem się jakbym otwierał notatnik – klik i jest :) Laptop ma już prawie 3 lata, niestety bez dysku SSD. Kolejny laptop koniecznie musi być z nim. Czytałem też o możliwości umieszczenia takiego dysku w miejscu napędu DVD/BLU-RAY (odsyłam do Google), z którego praktycznie się nie korzysta.

  • Faktycznie dysk SSD znacznie przyspiesza pracę w Photoshopie, nawet stosunkowo tani Plextor 128 GB daje radę, szczerze polecam.

Zobacz komentarze (4) ...