DesignMagazyn

Webdesign

Podstawy Webdesignu – Software

Opublikowane dnia .

Podstawy Webdesignu – Software

Wstęp

Webdesign

Podstawy Webdesignu – Software

Opublikowane dnia .

W serii “Podstawy Webdesignu” poruszymy tematy ważne dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodą z projektowaniem na potrzeby sieci. Dziś, w pierwszym artykule z tej serii zastanowimy się jakiego oprogramowania potrzebujemy, by rozpocząć pracę i swobodnie tworzyć w zakresie webdesignu.

1. Płatny czy bezpłatny? (grafika rastrowa)

Na początku zastanówmy się, czego tak naprawdę potrzebujemy. Zakładając sytuacje w której dopiero zaczynamy interesować się webdesignem, to nasze oczekiwania nie są specjalnie sprecyzowane czy wygórowane, głównie ze względu na jeszcze dość niski poziom wiedzy dot. narzędzi które mogą być przydatne przy projektowaniu. Możemy mieć osobiste preferencje wobec niektórych programów, ale przyjrzyjmy się jak to wygląda w praktyce.

Nie da się ukryć, że rynek oprogramowania graficznego już od dłuższego czasu jest w zasadzie zdominowany przez Adobe, które bardzo umiejętnie przejęło wszystkie segmenty projektowania wypełniając każdą lukę odpowiednim narzędziem. Programem, który w wypadku webdesignera będzie wyjątkowo użyteczny to Adobe Photoshop. Jest to zapewne znany Ci program, który być może kojarzysz z retuszem zdjęć. PS od kilku lat bardzo dynamicznie się rozwija i obecnie jest jednym z podstawowych narzędzi każdego grafika. Stanowi on najwyższą półkę oprogramowania graficznego na rynku, oferując nam tym samym bardzo szeroką gamę narzędzi.

Oczywiście Adobe Photoshop jest programem płatnym, na który nie każdy może sobie pozwolić jeśli dopiero stawia pierwsze kroki w branży graficznej. Zatem czy są jakieś sensowne alternatywy dla Photoshopa? Odpowiedź brzmi – oczywiście, że są.

Pozwól, że skupię się na Gimpie. Moim zdaniem jest to najbardziej sensowny odpowiednik Photoshopa, który oferuje przyzwoity zasób możliwości, jednocześnie pozostając darmowym programem.

W wielu kwestiach Gimp może przypominać PS. Znajdziesz w nim wiele podobnie skonstruowanych funkcji, które działają naprawdę solidnie. Nie chciałbym tutaj rozwodzić się na temat konkretnych możliwości, których może brakować lub wręcz przeciwnie – są tylko w Gimpie, ale chodzi mi tutaj o wprowadzenie Ciebie w podstawową sferę myślenia nt. pierwszego programu graficznego.

Jakie są konkretne korzyści przy wyborze jednego lub drugiego programu?

Nie mogę decydować za Ciebie, to Ty wiesz czy możesz zakupić Photoshopa czy nie, jednak jest tak jak wspomniałem – PS to ogromne narzędzie mające na zapleczu mnóstwo funkcji, w związku z tym na początku może trochę odpychać osoby będące początkujące. Osobiście dość krótko korzystałem z dobrodziejstw Gimpa, ale to właśnie w nim poznałem podstawowe zasady działania programu do grafiki rastrowej.

Jeśli chcesz wypróbować Adobe Photoshop, możesz pobrać próbną, w pełni funkcjonalną 30 dniową wersję testową. Natomiast jeśli na początek chcesz skorzystać z Gimpa, przejdź na stronę http://www.gimp.org/, by pobrać jego najnowszą wersję.

2. Płatny czy bezpłatny? (grafika wektorowa)

Pomimo tego, że w głównym naszym narzędziem będą programy pracujące w sferze grafiki rastrowej, to niezbędnym może okazać się program do grafiki wektorowej. Krótkie wyjaśnienie:

Grafika rastrowa – grafika tworzona przy pomocy pikseli, które odpowiednio ustawione tworzą obraz pojawiający się na ekranie monitora. Po zwiększeniu naszego obrazu rastrowego do np. 110% musimy liczyć się ze stratą jakości. Przykładem grafiki rastrowej są zdjęcia lub wszelkie obrazy, które widzimy w internecie.

Grafika wektorowa – grafika tworzona przy pomocy obliczeń/cyfr. To one generują nasze kształty, dzięki temu podczas powiększania nie odnotujemy spadku jakości.


Pokrótce tak wygląda bardzo ogólna i najbardziej istotna w tym momencie różnica między wektorami a rastrami. Chcemy tworzyć grafikę na potrzeby internetu, jak w tym może nam pomóc program do grafiki wektorowej?

Program przeznaczony do tworzenia grafiki wektorowej okaże się bardzo przydatny, gdy nasz projekt będzie wymagał niestandardowych kształtów, które znacznie łatwiej zrobić w programie do tego przeznaczonym, bowiem ma wiele narzędzi usprawniających i ułatwiających naszą pracę na wektorach. Zatem jaki program wybrać?
O ile w grafice rastrowej ciężko o znalezienie poważniejszego konkurenta dla Adobe Photoshop, to w środowisku wektorów pojawia się CorelDRAW, który stanowi jedno z najlepszych narzędzi w swojej kategorii. Jak się zapewne domyślasz, Adobe przygotowało odpowiedź na Corela, a jest nim Illustrator. Ciężko mi mówić o tym, który program jest lepszy bowiem jestem użytkownikiem Illustratora i nigdy nie pracowałem na programie kanadyjskiego Corel Corporation.

W kwestii darmowej alternatywy mogę polecić Inkscape, który sprawdza się naprawdę solidnie i działa dość stabilnie. Czyta także wszystkie formaty plików i potrafi zapisywać zgodnie ze standardami wszystkich programów.

Istnieje pewna alternatywa dla osób, którym już od początku zależy na profesjonalnym oprogramowaniu. Adobe oferuje coś, co nazywa się Creative Cloud i działa na zasadzie abonamentu wynoszącego ok. 250zł miesięcznie. Polega to na subskrypcji wszystkich programów z oferty Adobe oraz dostęp do usług takich jak Typekit, otrzymamy również 20gb darmowej przestrzeni dyskowej w chmurze.

Stocki pochodzą z serwisu Fotolia.pl

Jeśli udało mi się wystarczająco omówić kwestię oprogramowania, a Ty czujesz się swobodniej w zagadnieniu projektowania stron internetowych, pozostaje mi zaprosić Cię do przeczytania mojego artykułu – Od czego zacząć naukę webdesignu?

profile

Sebastian Cencyk

https://dribbble.com/scencyk

Grafik oraz pomysłodawca DesignMagazyn. Członek zespołu Adobe Community Professional. Pasjonat wszystkiego co ładne. Szczecinianin.

Zobacz komentarze (3) ...