DesignMagazyn

Design

Filmowa trylogia designu – recenzja

Opublikowane dnia .

Filmowa trylogia designu – recenzja

Wstęp

Design

Filmowa trylogia designu – recenzja

Opublikowane dnia .
Ostatnio złapałem się na tym, że zamiast kolejnego przeciętnego filmu made in Hollywood, o wiele bardziej wolę obejrzeć ciekawy film dokumentalny. Dostępnych jest wiele interesujących filmów dokumentalnych, niestety niewiele z nich opowiada o designie.

W 2007 niezależny reżyser Gary Hustwit nakręcił film dokumentalny Helvetica. Jak tytuł wskazuje głównym bohaterem tego dokumentu była jedna z najpopularniejszych i najczęściej używanych czcionek.

Niecałe dwa lata później ukazał się następny projekte reżysera: Objectified. Film opowiada o projektowaniu obiektów oraz o tym, jak ważny jest design również w codziennym życiu.

Nie jestem pewien, czy kręcąc poprzednie dwa filmy reżyser zamierzał stworzyć trylogię, w każdym razie trzeci film Urbanized został przedstawiony jako ostatnia część trylogii filmów o designie. W Urbanized Gary Hustwit skupił się na problemach oraz wyzwaniach przed jakimi stają architekci i projektanci podczas tworzenia i rozrastania się miast.

Trzy filmy: Helvetica, Objectified i Urbanized razem tworzą trylogię designu. Zapraszam na moją recenzję.

HELVETICA

W pierwszym filmie trylogii poznajemy historię tytułowej czcionki. Dowiemy się jak powstała. Poznamy również przyczyny jej ogromnej popularności oraz dowiemy się dlaczego projektanci z całego świata używają i wielbią ten krój pisma.
Z drugiej strony dowiemy się, dlaczego wielu designerów nigdy nie korzysta z Helvetiki i uważając ją za kiepską czcionkę, która jest zbyt często wykorzystywana i stała się symbolem bezosobowych korporacje i organizacji rządowych.
Film składa się głównie z wywiadów z typografami, designerami czyli z ludźmi związanymi projektowaniem czcionek oraz grafiki. W idealny sposób przedstawia zarówno wady jak i zalety Helvetiki oraz argumenty obu stron, pozostawiając widzowi podjęcie ostatecznej decyzji, kto ma rację…
Wywiady przerywane są krótkimi klipami prezentującymi wykorzystanie helvetiki na reklamach, billboardach, afiszach, logotypach, znakach drogowych oraz wielu innych miejscach. Robi to niesamowite wrażenie oraz dobrze uzmysławia widzowi, jak wiele firm i instytucji wykorzystuje tę czcionkę.

Ciekawostka z filmu: Helvetika oryginalnie nazywała się Neue Haas Grotesk, jednak nazwę zmieniono na bardziej przyjazną marketingowo podczas wprowadzania fontu na rynek amerykański.

OBJECTIFIED

Głównym tematem dokumentu jest design. A właściwie proces projektowania przedmiotów codziennego użytku. W filmie duży nacisk położono na pokazanie, że większość przedmiotów, którymi jesteśmy otoczeni i których używamy niemal codziennie, zostało w bardzo przemyślany sposób zaprojektowane.
Z wielu wywiadów zawartych w filmie dowiemy się, w jaki sposób zarówno różni designerzy, jak i firmy podchodzą do procesu projektowania. Jak ważny w dzisiejszych czasach jest design dla ostatecznego kształtu produktu. Z jakimi problemami zmagają się designerzy, oraz jak ważna w ich pracy jest użyteczność i intuicyjność.
Najfajniejsze w filmie są ciekawie dobrane przykłady zaprojektowanych przedmiotów. Dowiemy się co jest wyjątkowego w nowocześnie zaprojektowanym sekatorze oraz jakie innowacje wprowadził designer podczas projektowania pierwszego laptopa. Oprócz tego zobaczymy ogromną ilość doskonale zaprojektowanych przedmiotów zarówno współczesnych jak i tworzonych kilkadziesiąt lat temu.
W filmie poruszono również odpowiedzialność designerów za ochronę środowiska naturalnego. W dzisiejszych czasach projektanci nie mogą skupiać się wyłącznie na wyglądzie i funkcjonalności, ale muszą myśleć również o ekologii.

Ciekawostka z filmu: Jako że duża część materiałów pochodzi z 2008 roku, a film opowiada o designie, nie mogło więc w nim zabraknąć Jonathan Ive oraz informacji o procesie projektowania macbooka unibody oraz całej filozofii i procesie tworzenia obudowy z pojedynczego kawałka aluminium.

URBANIZED

Ostatni film z trylogii opowiada o projektowaniu miast oraz przestrzeni publicznej. W filmie odwiedzimy wiele miast, od Nowego Yorku poprzez Paryż, oraz Rio de Janeerio, a kończąc na obrzeżach Cape Town.
Reżyser przemierzając świat wybrał naprawdę ciekawe projekty urbanistyczne w celu pokazania nam, jak poprzez design i przemyślane planowanie można poprawić życie całych społeczności. Najbardziej w filmie podoba mi się, że reżyser nie skupił się wyłącznie na dużych, znanych miastach i ich problemach. W dokumencie pokazane zostały również proste i innowacyjne projekty rozwiązujące ważne problemy w mniejszych miejskich ośrodkach. Na przykład, przedstawiony został projekt street art pomagający oszczędzać elektryczność, oraz projekt poprawy bezpieczeństwa poprzez zbudowanie oświetlonych chodników na obszarach podmiejskich w RPA.
A wszystko to zostało w filmie opakowane w świetnie nakręcone przerywniki przedstawiające życie codzienne w miastach.
Film jest bardzo na czasie, ponieważ problemy w nim poruszane dotyczą ogromnej większości mieszkańców naszego globu, jako że większość ludzi już mieszka w miastach, i ta liczba stale rośnie.

Ciekawostka z filmu: Najbardziej podobał mi się projekt zrealizowany w Nowym Yorku, gdzie starą kolej naziemną przekształcono w park. Stare, zardzewiałe konstrukcje zniknęły pod warstwą roślinności i pokryte zostały drewnianymi ścieżkami do spacerowania.

he / ob / ur – podsumowanie

Ostatnio złapałem się na tym, że zamiast kolejnego przeciętnego filmu made in Hollywood, o wiele bardziej wolę obejrzeć ciekawy film dokumentalny. Dostępnych jest wiele interesujących filmów dokumentalnych, niestety niewiele z nich opowiada o designie.

Gary Hustwit wykonał kawał dobrej roboty nakręcając trzy niezależne filmy, które razem tworzą coś wyjątkowego. Zdjęcia we wszystkich filmach są na najwyższym poziomie, a wywiady przeprowadzona z wyjątkowo interesującymi ludźmi.
To świetne i bardzo inspirujące dokumenty, które powinien obejrzeć nie tylko każdy, kto pracuje w szeroko pojętej branży kreatywnej, ale każdy, kto interesuje się otaczającym nas światem i chce dowiedzieć się o nim czegoś ciekawego.

DF3 – limitowany box set

Design Film Trilogy box set został oryginalnie stworzone jako podziękowanie za wspierających na kickstarterze projekt ostatniego filmu z trylogii: Urbanized.
Jest to limitowana edycja, powstało około 1000 kopii, z czego większość trafiła do wspierających z kickstartera. Pozostałe (około 200 sztuk ) wystawiono na sprzedaż. Jako, że od dawna planowałem zakupić wszystkie trzy filmy, postanowiłem, że najfajniejszą opcją będzie zakup całego tego pakietu.

W skład zestawu wchodzą wszystkie trzy filmy oraz dodatkowo książka ze zdjęciami z planu. Całość zapakowana w niepozorne i szare pudełko. Bardzo podoba mi się design zestawu, który jest bardzo minimalistyczny. Na opakowaniu płyt dvd, na pudełku i na książce nie ma żadnych zbędnych napisów, a i nawet tytuły zostały zminimalizowane do skrótów.

Podsumowując jest to świetny komplet który dobrze prezentuje się na półce obok moich książek o designie i gwarantuje, że mam wszystkie filmy pod ręką.

Niestety tak ja wspominałem jest to edycja limitowana i raczej będzie ją trudno dostać. Filmy w wydaniu normalnym (dvd i blueray ) są dostępne na stronach:

Sklep Helvetica

Sklep Objectified

Sklep Urbanized

profile

Jan Szpakowski

http://www.janszpakowski.pl

UX / UI Designer który po godzinach lubi projektować logotypy. Uwielbia minimalizm, kreatywny branding, komiksy i science fiction. Jego mottem jest: simple is the best.

Zobacz komentarze (0) ...